Podľa Asociácie európskych výrobcov automobilov (ACEA) v druhom štvrťroku 2022 predaj elektrických vozidiel na batérie v EÚ naďalej rástol a elektromobily predstavovali už 9,9 % z celkového počtu nových registrácií osobných automobilov.
Ak k tomu prirátame plug-in hybridné automobily s podielom 8,7 % (medziročný nárast o 0,3 p.b. z 8,4 % v druhom štvrťroku 2021), elektrické pohony sa tešia rastúcej popularite a kombinovaným podielom prekonávajú dieselové autá.
Klasické spaľovacie pohony na benzín a naftu síce stále dominujú, ale ich spoločný podiel 55,8% na predaji nových aut znamená výrazný medziročný pokles zo 62,0% v 2.Q/2021.
Trhový podiel benzínových áut klesol o viac ako 3 percentuálne body a predstavuje 38,5 % z celkového predaja, zatiaľ čo trhový podiel nafty klesol na 17,3 % z celkových registrácií osobných automobilov (pokles z 20,2 % v rovnakom období v roku 2021).
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) zastupuje 16 hlavných európskych automobiliek: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group. , Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars a Volvo Group.
V celej EÚ sa v 2. štvrťroku predalo 909 703 benzínových áut, o 22,2% menej ako pred rokom. Diesel zaznamenal ešte strmší pokles (-27,7 %), keď sa predalo celkovo 409 174 osobných áut s naftovým motorom.
Vozidlá poháňané plynom (LPG a CNG) tvorili výraznú menšinu v segmente spaľovacích pohonov. Kým ale registrácie vozidiel na zemný plyn CNG, označované aj NGV (natural gas vehicles) v EÚ klesli o 62,9 %, pričom sa ich predalo len 4 983 kusov, aj u nás populárne vozidlá na LPG zaznamenali v druhom štvrťroku predaj 64 152 kusov, čo je nárast o 7,9 %. Prispeli k tomu najmä silné trhy v Španielsku (+57,6 %), vo Francúzsku (+21,9 %) a v Nemecku (+10,3 %). V grafoch sú LPG pohony zahrnuté v položke „ostatné“ („Other“).
Batériové elektromobily (BEV) sa v druhom štvrťroku 2022 predávali dobre. Európania si kúpili 233 413 čisto elektrických áut, čo je nárast o 11,1 %. Spomedzi kľúčových trhov v regióne prispeli k pozitívnemu výsledku BEV hlavne Španielsko a Francúzsko, kde došlo k nárastu predajov o +22,0 %, respektíve +18,6 %.
K zaujímavý paradox vykázal segment hybridov do zásuvky (plug-in hybridné elektrické vozidlá, PHEV) a hybridov (HEV), ktoré zvýšili svoj trhový podiel napriek tomu, že v absolútnych počtoch ich predaj poklesol. Stalo sa tak, pretože podiel predaných benzínových a naftových pohonov klesol ešte viac.
Počet predaných PHEV klesol o 12,5% na 206 501 áut a predaj hybridných elektrických vozidiel (HEV) v EÚ počas druhého štvrťroka sa znížil o 2,2 %. V dôsledku výrazného poklesu predaja konvenčne poháňaných automobilov však HEV zvýšili svoj celkový podiel na trhu na 22,6 %.
Na Slovensku sa elektromobily zďaleka netešia takej popularite, ako vo zvyšku EÚ. Ale 363 predaných BEV v 2.Q 2022 predstavuje medziročný nárast o 31,5% (z 276 kusov v 2.Q 2021).
O predajoch vodíkových áut sa analýza nezmieňuje, pravdepodobne preto, že išlo o mizivé a úplne bezvýznamné počty. Karty ďalšieho vývoja v preferenciách jednotlivých typov pohonu môže zamiešať ekonomická recesia (ceny elektromobilov sú vyššie a môžu byť pre spotrebiteľov ťažšie dostupné), aj energetická kríza, ktorá ovplyvňuje nielen ceny benzínu, nafty a LPG, ale aj ceny elektriny.