Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Dacia Spring - je síce lacná, no obstojí aj mimo mesta? Vyskúšali sme to

Dacia Spring - je síce lacná, no obstojí aj mimo mesta? Vyskúšali sme to
Igor Neštrák
Dacia Spring - je síce lacná, no obstojí aj mimo mesta? Vyskúšali sme to

Kontroverzná Dacia Spring sa v meste cíti ako ryba vo vode. Ako si však bude počínať mimo svojho revíra ak ju vezmeme na dlhší výlet mimo mesta? V dnešnom článku otestujeme rumunský elektromobil na cestách mimo mesta a na diaľnici.

Dacia Spring vo výbave Comfort absolvuje trasu krásnymi malebnými kútmi hornej Nitry. Testované vozidlo nie je vybavené príplatkovým rýchlym nabíjaním, takže v prípade nutnosti sa musíme spoliehať len na AC nabíjanie s maximálnym výkonom 6,6 kW. V krajnej núdzi je tu ešte štandardné nabíjanie zo siete s napätím 230 Voltov. V posledné marcové dni sa vonkajšie teploty ešte stále nepodobali na jar, čo dokáže výrazne ovplyvniť dojazd elektromobilu. Akumulátor Dacie je nabitý na 100 %. Vozidlo hlási dojazd 228 km, vonkajšia teplota dosahuje 13 °C.

Náš výlet štartujeme v historickej časti mesta Nitra smerom na Topoľčany. Po ľavej strane sa na zelenej lúke týči výrobný závod britskej automobilky, ktorý po krátkej jazde dopĺňa výhľad na kostol svätého Michala archanjela v Dražovciach. Mestské trasy Dacii vyhovujú, jednociferná spotreba udržiava hodnotu dojazdu na veľmi dobrej úrovni. Z hľadiska komfortu by sme privítali tempomat, ktorý by komfort jazdy dokázal povzniesť na vyššiu úroveň.

Pozrite si

Vyskúšali sme, ako obstojí elektrická Dacia Spring v role kuriérskeho auta

V mestských podmienkach je Dacia Spring pri komótnej jazde relatívne pohodlná a tichá. Za obcou stúpame Springu riadne na akceleračný pedál a spotreba pomaly stúpa. Pri výkone 33 kW nemá zmysel uvažovať nad prudkým zrýchlením. Výkon v kombinácii s nízkou pohotovostnou hmotnosťou je však dostatočný pre komfortný presun medzi obcami.

Na lúke pred Dolnými Lefantovcami vznikla solárna farma, kde absolvujeme menšiu zastávku a Dacia Spring absolvuje fotenie. Rozsiahle solárne farmy sú typické pre východné Slovensko, je pekné vidieť, že aj smerom na západ pribúdajú takéto parky. Počas jazdy mimo mesta je zjavné, že Dacia Spring síce zvláda jazdy vyššími ako mestskými rýchlosťami, ale jej jazdné prejavy dávajú jasne najavo, že na takýto spôsob užívania nebola primárne konštruovaná. Spring je veľmi citlivý na bočný vietor. Vysoká stavba karosérie a nízka hmotnosť predstavujú pri veternom počasí zvýšenú pozornosť zo strany vodiča.

Vráťme sa však späť k jazde hornou Nitrou. Obchvatom sme minuli Topoľčany a vydávame sa na cestu do Partizánskeho. Konštrukcia podvozka je jednoduchá, ale svojim naladením a vysokým profilovým číslom pneumatiky veľmi dobre filtruje takmer všetky nerovnosti. Nebojí sa ani menších terénnych prekážok, na dynamickú jazdu nie je však stavaný. Rýchlejšie prejazdy zákrutou znamenajú výraznejšie náklony karosérie. Máme za sebou Partizánske, minuli sme Nováky a cez Prievidzu prichádzame do Bojníc. Okolie zámku Bojnice je tvorené členitým terénom, v prudkom stúpaní miestami cítiť nižší výkon Dacie Spring.

Prešli sme viac ako 80 kilometrov a v akumulátore zostáva stále viac ako 60 % energie. V okolí zámku Bojnice opäť absolvujeme menšie fotenie. Cestou späť začalo intenzívne pršať. Spring je vybavený len jedným stieračom a ostrekovačom čelného skla. Na dažďový senzor môžeme zabudnúť, spoliehame sa len na cyklovač. Čelné sklo má malú plochu, Dacia si poradí aj počas intenzívneho dažďa.

Pozrite si

Dacia Spring Electric je predajný hit! V rebríčku skončil poriadne vysoko

Keďže sa zotmelo máme možnosť otestovať svetelný výkon rumunského elektromobilu. V predných svetlometoch sú použité klasické halogénové žiarovky, LED svetlomety nie sú v ponuke ani v najvyššej výbave. Svetelný výkon je priemerný, porovnateľný je však napr. s Volkswagenom e-up!. V čom však Spring vyniká je vykurovacia sústava. Rýchlosť nástupu kúrenia je okamžitá. Pri vonkajšej teplote 5 °C po zapnutí kúrenia maximálne do troch minút vychádza z ventilácie teplý vzduch. Nevýhodou je však vyššia spotreba, ktorá vyplýva z použitého systému kúrenia, ktoré nie je vybavené tepelným čerpadlom.

Posledných 25 kilometrov nášho výletu absolvujeme na diaľnici. Túto trasu absolvujeme pri maximálnej konštrukčnej rýchlosti tohto vozidla, ktorá je 125 km/h. Dosiahnutie a udržiavanie tejto rýchlosti robí Springu menšie problémy. Pri prázdnom vozidle a rovnom teréne je však schopné udržiavať takúto rýchlosť. Jazda takouto rýchlosťou je skôr utrpením, ktoré je sprevádzané vysokou hlučnosťou a slabšou stabilitou podvozku. Na rozmery a hmotnosť Dacie Spring je vysoká aj spotreba v takejto rýchlosti. Je porovnateľná s dvojnásobne väčšími a ťažšími elektromobilmi.

Konečne sme v cieli dnešnej jazdy. Až na diaľničný presun bola cesta vcelku príjemná samozrejme v rámci triedy vozidla. S Daciou sme absolvovali 194 kilometrov a po príchode do cieľa nám zostávalo ešte 13 % kapacity akumulátora. Pri priemernej rýchlosti 60 km/h sme dosiahli spotrebu 11,7 kWh. Ide o veľmi dobrú hodnotu, ktorú ovplyvnilo zapnuté kúrenia a jazda po diaľnici. Teoretický dojazd pri takomto spôsobe jazdy je 222 km. Veľmi presný je aj ukazovateľ dojazdu, ktorý na začiatku dnešnej jazdy hlásil hodnotu 228 km.

Ako vidíte, Dacia Spring sa nestratí ani mimo mesta, i keď takýto spôsob využívania odporúčame naozaj len v prípade núdze. Spring zvládne takéto presuny, celkový komfort jazdy je však obmedzený. Príjemným prekvapením je zistenie, že aj mimo mesta je schopný tento elektromobil dosahovať dojazdy prekonávajúce 200 kilometrov na jedno nabitie.

Dacia Spring aj napriek tomu, že ide o najlacnejší elektromobil plný kompromisov ukazuje, že si svoje miesto na trhu s novými elektromobilmi nájde a aj napriek niektorým nedostatkom má zákazníkom čo ponúknuť.