Čo už vieme o Apple AR okuliaroch?

ZDROJ | 9to5mac

Blíži sa uvedenie úplne nového produktu od Apple, aspoň podľa informácií, ktoré prinášajú renomovaní analytici, ale i leakeri. Reč je samozrejme o headsete pre rozšírenú a virtuálnu realitu. Čo už vieme?

Prvé úvahy o headsete sa začali objavovať už v roku 2017, keď Apple predstavil rozhranie ARKit API pre iOS 11 a vylepšil technológiu AR pre iOS aplikácie. Počas Apple Special Event v spomínanom roku spoločnosť navnadila používateľov, keď prezentovala fotoaparát v iPhone X vyladený práve na AR. Bloomberg odhadoval jej predstavenie na rok 2020. Financial Times neskôr zverejnil, že Apple vyvíja aj okuliare pre AR, ktoré budú mať 3D kamery. Už vtedy sa uvažovalo, že fungovať budú spolu s iPhonom.

ZDROJ | Apple Insider

Portál 9to5Mac našiel v interných súboroch iOS 13 systém s označením StarBoard. Práve ten sa stará o vykresľovanie a správu obrázkov AR v iPhone a ich následné zobrazovanie v headsete. V kóde iOS 13 sa tiež našli stopy o tom, že Apple testuje AR s appkmi Mapy, Nájdi ma či Rýchly náhľad.

Apple neskôr vylepšil svoje ARKit API a kamery na svojich zariadeniach, aby poskytovali lepší zážitok z rozšírenej reality. Skener LiDAR, ktorý bol predstavený s iPad Pro 2020 a iPhone 12 Pro, je ďalší diel mozaiky, ktorý perfektne zapadne do nového headsetu.

Minulý rok sme videli niekoľko nákresov, ktoré ukázali kombináciu dizajnových prvkov z AirPods Max a z Apple Watch. Samozrejme, nechýba obrovský zakrivený displej. Zariadenie by malo byť vybavené tuctom kamier na sledovanie pohybov rúk a zobrazovanie videa z reálneho sveta.

The Information zdieľal niekoľko nákresov headsetu na základe podrobností získaných od zdrojov oboznámených s vyvíjaným produktom.ZDROJ | The Information

Apple na displeje zrejme využije technológiu Sony, ktorá bude pozostávať z dvojice 4K OLED panelov z mikrodisplejov. Má mimoriadne nízku latenciu s dobou odozvy menšou ako 0,01 sekundy.

Nepriamo to potvrdzuje dokument DSCC, podľa ktorého bude náhlavná súprava obsahovať inovatívnu konfiguráciu s tromi displejmi – s dvomi micro OLED 4K displejmi a ďalším AMOLED panelom pre periférne videnie. Okrem toho bude v zariadení aj výkonný mobilný CPU a GPU.

ZDROJ | 9to5mac

Mark Gurman z Bloombergu Kuo uvádza, že náhlavná súprava sa zameria nielen na hry a konzumáciu obsahu, ale i na komunikáciu cez nové rozhrania sociálnych sietí.

Ming-Chi Kuo teraz prišiel s informáciami, že náhlavná súprava sa bude napájať rovnakým adaptérom ako MacBook Pro 14, ktorý má  96 W.  Vysoké nároky na výkon si zrejme vyžiadajú dva procesory, jeden vyrobený 4 nm technológiou, druhý 5 nm. Výpočtový výkon bude teda zhruba na úrovni spomínaného MacBooku Pro 14.

„V súčasnosti je najväčším dodávateľom čipov pre AR/VR headsety Qualcomm a jeho mainstreamové riešenie XR2 má výpočtovú silu na úrovni mobilných telefónov,“ píše Kuo. „Myslíme si, že Qualcommu bude trvať minimálne do roku 2023/2024, kým uvedie na trh výpočtové AR/VR čipy pre PC/Mac.“

Aj ďalší odborníci sa zhodujú, že náskok technológie Apple je 2 až 3 roky a ponúkne bezkonkurenčný zážitok. Prvý headset má prísť na trh v limitovanom počte už tento rok.

ZDROJ | Antonio De Rosa

Ako sa bude predávať novinka? Ming-Chi Kuo odhaduje, že Apple predá na budúci rok 3 milióny headsetov, ďalšie roky to stúpne na 8 až 10 miliónov ročne a v roku 2025 to bude už slušných 15 až 20 miliónov kusov.

Najnovšie sa však ukazuje, že headset trpí detskými chorobami. Tie sa prejavujú viacerými softvérovými a hardvérovými problémami. Údajne sú také vážne, že je celkom možné posunutie predstavenia novinky až na rok 2023. Ide najmä o prehrievanie súpravy, problémy s fotoaparátom. Veľkou výzvou môže byť nadmerná teplota headsetu. Veľký výkon procesorov generuje teplo a zrejme sa nenájde veľa používateľov, ktorí by považovali za komfortné mať na hlave malú piecku.

Pozrite siPoužije Apple vo svojom headsete špičkový mikrodisplej od Sony?

Otázkou je, ako si chce Apple poradiť s dostatok aplikácií pre headset. Uvažuje sa o možnosti, že náhlavnú súpravu predstaví v júni spoločnosť na konferencii pre vývojárov, ktorí budú mať potom dostatok času na vytváranie aplikácií pre virtuálnu a rozšírenú realitu.

Pre Apple ide o prvé zariadenie tohto druhu, ale na trhu, resp. vo vývoji sú ďalšie modely od konkurentov. Najväčšou výzvou teda nie je výkon, ale, ako to celé Apple poskladá dokopy. V prípade iPadu či iPhone to vyšlo geniálne. Iné pokusy skončili na polceste, napríklad smart reproduktor HomePod.

ZDROJ | iDrop News

Okrem robustnejšieho AR/VR headsetu Apple vyvíja aj okuliare pre AR. Úlohou headsetu bude skombinovať to najlepšie z AR a VR tak, aby ponúkla špičkové herné aj obsahové VR zážitky. Tenké a ľahké okuliare budú určené len pre AR, zamerajú sa na prekrytie údajov, ako sú navigácie v mapách tým, čo používateľ vidí v reálnom svete. Okuliare budú na fungovanie potrebovať iPhone, headset už bude vybavený samostatnou technológiou.

Ak rozmýšľate nad kúpou headsetu, pripravte si poriadne hrubú peňaženku. Očakáva sa, že cena bude atakovať 3 000 dolárov.