Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Čo sa deje s e-kolobežkami, keď nie sú na ulici? Nahliadli sme do zákulisia TIER

Čo sa deje s e-kolobežkami, keď nie sú na ulici? Nahliadli sme do zákulisia TIER
Stanislav Vinc
Čo sa deje s e-kolobežkami, keď nie sú na ulici? Nahliadli sme do zákulisia TIER

V piatok 16. septembra oficiálne začína Európsky týždeň mobility (EMW) a jeho súčasťou už dnes nie je iba mestská hromadná či vlaková doprava, ale aj zdieľaná mobilita. Pri tejto príležitosti sme sa preto mali možnosť pozrieť do zákulisia operations tímu a zázemia udržateľných e-kolobežiek TIER pre Bratislavu a západné Slovensko.

Zdieľané elektrické kolobežky v posledných rokoch zaplavili mestá nielen na Slovensku. Hoci z pohľadu spotrebiteľa plnia rovnakú funkciu, na pozadí sa líšia obchodným modelom i prístupom k životnému prostrediu. Jednou z hlavných priorít pre TIER má byť totiž práve udržateľnosť.

Obsah pokračuje pod reklamou

Podľa štatistík spoločnosti TIER sa životnosť jej kolobežiek ráta aj na viac ako 5 rokov. Pod takúto nadštandardnú životnosť sa podľa všetkého podpisuje najmä forma, akou sa tieto kolobežky nabíjajú.

Na rozdiel od vstavaných batérií TIER využíva kolobežky, ktoré majú batérie uložené pri riadidlách a v prípade potreby ich možno vybrať. Na jednej strane tak po vybití batérie spoločnosť nemusí po meste zbierať samotné kolobežky, na druhej môže tá istá kolobežka po rýchlej výmene opotrebovanej batérie pokračovať v službe aj bez servisného zásahu.

Jeden batériový článok má podľa zástupcov spoločnosti životnosť zhruba dva roky. Na toto číslo však vplýva aj jej vyťaženie. Je totiž rozdiel, či batéria a jej kolobežka slúžila primárne vo frekventovanom centre mesta, alebo v menej vyťaženej štvrti na okraji mesta.

Batériu súčasnej generácie kolobežiek TIER stačí údajne nabíjať v priemere každý tretí deň. Okrem nabíjania však operačné stredisko musí zabezpečiť aj ich servis. Hoci je totiž samotná konštrukcia kolobežiek pomerne odolná, poškodiť sa na nej pri bežnej jazde či nesprávnom zaparkovaní môžu jej menšie prvky ako sú napr. svetlá, odrazky či stojan na mobil s bezdrôtovým nabíjaním.

Najnovšie modely kolobežiek spoločnosti sú vyrobené z 88 % z recyklovateľných materiálov. Spoločnosti sa zároveň za posledné 3 roky podarilo znížiť emisie CO2 počas životného cyklu (výroba + používanie) ich flotily na človeko-kilometer o viac ako 60 %.

Aktuálne je TIER na Slovensku aktívny v 10 mestách – v Bratislave, Trnave, Nitre, Košiciach, Prešove, Lipanoch, Veľkom Šariši, Kapušanoch, Sabinove a na Zemplínskej Šírave v obci Kaluža. V polovici septembra sa tento zoznam rozšíri o Bardejov.