Citrix potvrdil globálne trendy v mobilnej komunikácii

Zistenia spoločností Cisco, Ericsson a ďalších o tom, že streamovanie videa patrí k rozhodujúcim faktorom pri raste mobilnej dátovej prevádzky podporuje aj najnovšia štúdia spoločnosti Citrix. Analýza mobilného prostredia ukazuje popri náraste sťahovania a streamovania multimédií aj dôsledky používania zariadení s väčšími displejmi.

citrix-graf3

Pozrite si: Ericsson: čo človek, to mobil. GSM už upadá, hitom je LTE

Spoločnosť Citrix zverejnila správu Citrix Mobile Analytics Report pre prvý polrok 2015, ktorá prvýkrát zohľadňuje spotrebiteľské, aj firemné trendy v oblasti mobility. Ukazuje, ako nové používateľské preferencie ovplyvňujú spotrebiteľov, firmy aj poskytovateľov mobilných služieb.

Dáta použité v štúdii boli anonymne zozbierané od mobilných používateľov a zákazníkov Citrix z celého sveta. Pri ich získavaní bolo využité reportovacie riešenie Citrix ByteMobile a XenMobile pre správu mobilných zariadení.

citrix-graf-video

Dĺžka sledovaných videoklipov sa líši od používanej služby, ale aj od rýchlosti pripojenia.

Používatelia LTE sledujú jedno video z Netflixu v priemere na 4 videá z YouTube, kým v sieťach 3G je tento pomer len 1:7 v prospech YouTube. Rolu videa potvrdzuje aj ďalšia zistená súvislosť. Dátová spotreba rastie spolu so zväčšujúcimi sa uhlopriečkami smartfónov a phabletov, niekedy až dramaticky.

Zo správy napríklad vyplýva, že používatelia iPhone 6 Plus spotrebujú dvakrát viac dát než vlastníci iPhone 6. Pri väčšom displeji sa video sleduje pohodlnejšie a majitelia takýchto zariadení to aj častejšie využívajú. Pre zamestnávateľov to však môže prinášať dodatočné náklady na poplatky mobilným operátorom, alebo z dôvodu horšieho využitia fondu pracovnej doby. Podobné úvahy sa objavili už v minulosti aj v súvislosti s používaním sociálnych sietí cez mobilné telefóny.

citrix-graf1

Objem sťahovaných dát vo forme videa podporuje aj vývoj mobilných hier. V prvom kvartáli 2014 z piatich najobľúbenejších mobilných hier obsahovali video len dve, ale podľa posledného rebríčka je už video súčasťou každej hry z prvej päťky. Rastie aj množstvo športových prenosov a videí sledované na mobilných zariadeniach. Kým v 3. štvrťroku 2014 tvorili 21%, v 1. štvrťroku 2015 už polovicu sledovaného video-obsahu.

Keďže sa video v mobile stáva široko využívanou funkciou, jeho optimalizácia je dôležitá pre firmy aj spotrebiteľov. Pomôžu jej aj nové, efektívnejšie kodeky, ktoré môžu výrazne stlačiť dátovú spotrebu pri rovnakom rozlíšení. Nebude to však všeliekom, pretože čoraz viac videí z obľúbených streamovacích služieb je k dispozícii vo FullHD rozlíšení a neúprosný nástup UltraHD (4K) opäť zvýši nároky na dátové prenosy. Mnohé firmy na služobných mobiloch obmedzujú využívanie služieb videa v snahe zvýšiť efektívnosť využitia pracovného času u zamestnancov. Účinnosť takýchto opatrení je však niekedy problematická a musí byť kombinovaná s vhodnou motiváciou pracovníkov.

Zdroj: Citrix

Komentáre k článku