Myslím, že prevažná väčšina z vás by určite cestu do práce alebo z práce využila inak ako sústredením sa na jazdu či státím v zápche. Nepochybujem, že niektorí sú natoľko šikovní, že stihnú vybaviť zopár telefonátov, poslať e-mail, sms alebo dokonca niečo pozrieť na internete. Práve takto nepozorní vodiči spôsobujú nehody, pri ktorých zomierajú ľudia. Ale čo by ste povedali na takú cestu autom do práce, kde si môžete aj pospať?
Na európskych cestách by sa mali do budúcna objaviť tzv. robotické cestné vlaky, ktoré budú zoskupovať šesť až osem áut. Budú jazdiť tesne za sebou prepojené bezdrôtovou komunikáciou a na ich čele bude vedúce vozidlo s profesionálnym vodičom, ktorý bude samozrejme celý vlak viesť a ovládať. Ak by ste cestovali napríklad z Trnavy do Bratislavy, na diaľnici by ste sa jednoducho pripojili do takéhoto zoskupenia a celé ovládanie vozidla prenechali vedúcemu vozidlu a počítaču (dosť strašidelný pocit) a mohli by ste za volantom dorobiť, čo ste nestihli alebo dokonca aj dospať neskorú noc. V Bratislave by ste prevzali ovládanie do svojich rúk, odpojili by ste sa od cestnej bezdrôtovej súpravy a pokračovali do cieľa. Systém by mal v budúcnosti znížiť nehodovosť a urobiť cesty zas o niečo bezpečnejšie. Vozidlá by išli tesne za sebou v závese, tak by sa odbremenila aj hustota premávky. Ale priznajme si, žiaden systém nie je dokonalý…
Technické nedostatky
Pre dnešnú dobu je určité zavádzanie takého systému hudbou budúcnosti. Existuje veľa faktorov, ktoré môžu zlyhať, napríklad preruší sa bezdrôtová komunikácia alebo technický problém v niektorom z áut. Systém má v momentálnej dobe nepredstaviteľné množstvo nedostatkov, ktoré sa časom a postupom zavádzania novších technológií do áut, určite odstránia. Systém sa v súčasnosti testuje s dvoma špeciálne upravenými autami v závese, ak bude všetko vychádzať, tak v roku 2011 ich bude už päť. A kedy sa ich dočkáme na našich cestách ? To zatiaľ nik nevie, no technológie neustále napredujú. Máme sa tak na čo tešiť.