Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Ceny pohonných hmôt rastú - ideálny čas prejsť na elektromobil?

Ceny pohonných hmôt rastú - ideálny čas prejsť na elektromobil?
Zdroj | Citroën
Igor Neštrák
Ceny pohonných hmôt rastú - ideálny čas prejsť na elektromobil?
Zdroj | Citroën
Zdroj | Citroën

Neustále zvyšovanie cien pohonných hmôt na čerpacích staniciach je príležitosťou pre zásadnú zmenu v osobnej doprave, ktorá vyústi do prechodu k elektromobilite.

Priemerné ceny palív z fosílnych zdrojov každým týždňom neustále stúpajú.

Len za prvé dva mesiace aktuálneho roka priemerná cena benzínu Natural 95 stúpla o viac ako 7 %. Rovnakým tempom stúpajú ceny nafty na čerpacích staniciach.

Spomínané zvyšovanie cien počas prvých dvoch mesiacov roka 2022 neodzrkadľovalo vojnový konflikt na Ukrajine, ktorý ceny ropy vystrelil na nové maximá, ktoré čochvíľa prekonajú rekordné ceny z čias ekonomickej krízy z roku 2008.

Aktuálna priemerná cena 1 litra benzínu Natural 95 má hodnotu 1,574 eur, prvý januárový týždeň to pritom bolo len 1,462 eur za 1 liter. Podobnú tendenciu majú aj priemerné ceny nafty, kedy rok 2022 sme začínali na cene 1,366 eur za 1 liter a aktuálne sme na úrovni 1,476 eur za 1 liter nafty.

Najčerstvejšie scenáre vzhľadom na vývoj vojnového konfliktu na Ukrajine predpovedajú pokorenie hranice 2,0 eur za 1 liter paliva v priebehu roka 2022.

Mnohí užívatelia motorových vozidiel sa začali obzerať po alternatívach, ktoré by dokázali znížiť náklady na energiu potrebnú k pohonu vozidla.

Ak prehliadneme čiastočné riešenia v podobe hybridov, prípadne plug-in hybridov, hlavnou alternatívou do budúcna je elektromobil.

Trh s novými ale zároveň aj jazdenými elektromobilmi prudko rastie a preto je v aktuálnej situácii vhodné porovnanie prevádzky vozidla so spaľovacím motorom a rovnakého vozidla vybaveného elektrickým pohonom.

Ako skvelý príklad porovnania nám poslúži francúzsky rodinný hatchback Citroën C4, ktorý nedávno prešiel našou podrobnou recenziou vo svojej elektrickej podobe.

Pre porovnanie sme si vybrali výbavový stupeň Shine, pre benzínovú verziu C4 PureTech 130 S&S EAT8 vybavený trojvalcom o objeme 1,2 l v cene 24.990 eur a ako elektrického súpera sme zvolili ë-C4 Electric v cene 33.990 eur.

Na štarte porovnania je elektrická verzia drahšia o 9.000 eur. Pozrime sa spolu na náklady oboch verzií počas piatich rokov ich prevádzky.

Ako referenčnú hodnotu si vyberáme bežného motoristu, ktorý svoje vozidlo využíva na denné dochádzanie do práce a v priemere denne najazdí 100 kilometrov počas pracovných dní. Pri takomto využívaní vozidla s občasnými víkendovými výletmi môžeme predpokladať ročný kilometrový nájazd blížiaci sa k hodnote 30.000 km.

Pre spomínaných 5 rokov prevádzky to predstavuje celkovú prejdenú vzdialenosť 150.000 km.

Aké budú náklady na palivo? Pre benzínovú verziu výrobca uvádza priemernú spotrebu 5,9 l na 100 km jazdy, čo pre referenčných 5 rokov prevádzky predstavuje celkový objem 8850 l paliva, a pri aktuálnej cene paliva 1,574 eur za liter benzínu to je celková čiastka 13.930 eur.

Ako na tom bude elektrická verzia Citroënu? Citroën pre ë-C4 uvádza priemernú spotrebu 15,3 kWh na 100 km jazdy. Celková spotreba po prejdení 150.000 km bude 22.950 kWh.

Výhoda elektromobilu spočíva v tom, že si ho môžeme nabíjať v domácich podmienkach a úplne ideálne v tarifoch s najnižšou cenou za elektrickú energiu. Keďže Citroën ë-C4 má výrobcom deklarovaný dojazd 350 km, pre uvedený príklad s denným nájazdom 100 kilometrov je postačujúce nabíjanie v domácich podmienkach so zvýhodneným dvojtarifom sadzy za elektrickú energiu.

Ak sa pozrieme na sadzy najrozšírenejšieho dodávateľa elektrickej energie na Slovensku spoločnosti ZSE ako najvýhodnejšia sadzba pre domácnosť nabíjajúcu elektromobil je dvojtarifná sadzba DD4 alebo DD5.

Pri sadzbe DD4 1 kWh elektrickej energie v nízkej sadzbe vychádza 0,120621 eur. Pri uvedenej spotrebe elektrickej energie počas piatich rokov prevádzky to predstavuje náklady na energiu 2769 eur.

 

Už pri nákladoch za energie počas piatich rokov prevádzky je vidieť, že elektrická verzia nám v porovnaní s benzínovou verziou ušetrí 11.161 eur. Už v tomto bode sú celkové náklady na elektromobil nižšie ako pri benzínovej verzii aj bez nutnosti uplatnenia dotácie pri kúpe nového elektromobilu.

Pri elektromobile šetríme už pri jeho prihlásení, keďže sa platí najnižšia sadza určená pre prihlásenie nového vozidla.

Spočítali sme si náklady na palivo. Ale čo servis, ušetrí majiteľ elektromobilu aj v tomto prípade?

Benzínový Citroën C4 má predpísaný servisný interval každých 15.000 km alebo 1 rok. V našom príklade počas 5 ročnej prevádzky bude potrebné absolvovať 10 servisných prehliadok v celkovej cene podľa priemerných cien v autorizovaných servisoch 2 005 eur.

Elektrická verzia e-C4 má predpísaný interval každých 25.000 km alebo 1 rok. V takomto prípade nás čaká 7 servisných prehliadok v celkovej cene 745,- eur.

Pozrite si

Citroën ë-C4 Electric – plnohodnotný rodinný hatchback

Opäť získavame výhodu pre elektromobil v hodnote 1 260 eur.

Nezabúdajme, že počas tejto 5 ročnej prevádzky nás pri spaľovacej verzii čaká minimálne jedna výmena brzdových kotúčov a brzdového obloženia, ktorá pri elektromobile je viac menej bezpredmetná, keďže v značnej miere brzdí motorom.

Ak si to zrekapitulujeme, tak celkové náklady na prevádzku elektromobilu vrátane jeho kúpy dokážu svojmu majiteľovi počas 5 ročnej prevádzky a prejdení 150.000 km ušetriť v tomto konkrétnom prípade minimálne 3 421 eur.

Zdroj | TECHBOX

V prípade intenzívnejšieho jazdenia a väčšieho kilometrového nájazdu, používania obnoviteľných zdrojov elektrickej energie na nabíjanie elektromobilu bude výhodnosť prevádzky elektromobilu ešte viac stúpať.

Výhodou je aj to, že počas celej tejto doby je najcennejšia časť vozidla, ktorou je akumulátor krytá zárukou výrobcu.

Ako vidíte kúpa nového elektromobilu je z dlhodobého hľadiska výhodnejšia ako kúpa spaľovacej verzie aj napriek tomu, že jeho obstarávacia cena je vyššia.

S blížiacou sa krízou súvisiacou s extrémnym zvyšovaním cien benzínu a nafty bude výhodnosť elektrického pohonu neustále narastať a elektromobil svojimi celkovými prevádzkovými nákladmi bude stále viac a viac porážať svoje spaľovacie verzie.