Reklama
Advertisement
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Candela P-12: Najrýchlejšia elektrická loď na svete prekoná auto, aj metro

Candela P-12: Najrýchlejšia elektrická loď na svete prekoná auto, aj metro
Zdroj | Candela
Juraj Procházka
Candela P-12: Najrýchlejšia elektrická loď na svete prekoná auto, aj metro
Zdroj | Candela
Zdroj | Candela

Švédska Candela so sídlom v Štokholme je síce startup, ale má už na konte reálne výsledky – prvé sériovo vyrábané elektrické krídlové člny na svete Candela C-7 a C-8. S kombináciou dlhého dosahu, vysokej rýchlosti a tichého pohonu sú to prvé elektrické člny, ktoré dokážu prekonať motorové člny so spaľovacím pohonom.

Najrýchlejšia elektrická loď na svete, Candela P-12 Shuttle, má vo vodách Štokholmu budúci rok otvoriť novú éru dopravy. Candela bude týmto plavidlom prepravovať cestujúcich medzi rozľahlým štokholmským predmestím Ekerö a centrom mesta.

Pozrite si

Elektrická loď s monštruóznou 7,5 MWh batériou má za sebou prvý výlet

Elektrická loď pre 30 pasažierov poletí nad vodou maximálnou rýchlosťou 30 uzlov (55,5 km/h), čím prekoná akúkoľvek inú elektrickú loď na svete. V praxi sa cestujúci na jej palube dopravia do cieľa rýchlejšie ako linkami metra, alebo autobusom. A počas dopravnej špičky bude plavba rýchlejšia ako cestovanie autom.

Zdroj | Candela

Tajomstvom vysokej rýchlosti a dlhého dosahu sú tri krídla z uhlíkových vlákien, ktoré sa tiahnu spod trupu. Tieto aktívne krídla loď zdvihnú nad vodu, čím sa znižuje odpor. Loď o dĺžke 11,99 metra a šírke 4,5 metra má hmotnosť 8,5 tony a miesto pre 30 sediacich cestujúcich.

Candela tvrdí, že nová technológia znižuje energiu na osobokilometer v porovnaní so súčasnými plavidlami o 95 %, takže loď zvládne na jedno nabitie bezprecedentný dosah až 40-60 námorných míľ (74 – 111 km) pri prevádzkovej rýchlosti 25-27 uzlov (46,3 – 50 km/h).

Zdroj | Candela

Na jednosmernej nabíjačke s výkonom 200 kW dokáže nabiť batériu o kapacite 180 kWh za menej ako hodinu. S využitím ekvivalentu 0,1 kWh elektrickej energie na osobokilometer je pritom elektroloď energeticky efektívnejšia ako hybridný elektrický autobus.

V súčasnosti 55-minútová cesta autobusom, metrom, konvenčným trajektom, alebo dokonca autom počas špičky medzi predmestím Ekerö a centrom Štokholmu, sa elektroloďou výrazne skráti. Candela P-12 Shuttle prekoná 15 km trasu len za 25 minút (pri priemernej rýchlosti 36 km/h) a ušetrí cestujúcim v priemere 50 minút denne.

Zdroj | Candela

Keďže krídlatá loď vytvára takmer nulovú brázdu, bola jej udelená výnimka z 12-uzlového rýchlostného limitu, keďže dokáže plávať bez toho, aby poškodila iné plavidlá alebo pobrežie vlnami.

Pozrite si

Elektrická jachta Zen50 – hybrid poháňaný slnkom, aj vetrom

Candela Flight Controller – počítač, ktorý reguluje krídlové krídla 100-krát za sekundu – zaisťuje stabilnú a hladkú jazdu po vlnách, takže cestujúci sa nemusia báť morskej choroby ani v búrlivom počasí.

Zdroj | Candela

Štokholm bude prevádzkovať prvú kyvadlovú loď P-12 počas deväťmesačnej testovacej doby v roku 2023. Ak splní očakávania, mestská flotila s viac ako 70 dieselovými plavidlami by mala byť nahradená kyvadlovou doprava s elektroloďami P-12.

Sériová výroba Candela P-12 sa má začať v novej, automatizovanej továrni spoločnosti v Rotebro pri Štokholme koncom roka 2022.

Zdroj