Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Bombardier predstavil elektrický vlak na batérie. Vytlačí diesel?

Bombardier predstavil elektrický vlak na batérie. Vytlačí diesel?
Zdroj | Bombardier
Juraj Procházka
Bombardier predstavil elektrický vlak na batérie. Vytlačí diesel?
Zdroj | Bombardier
Zdroj | Bombardier

Elektrické vláčiky sú obľúbenou hračkou malých, aj veľkých chlapcov a ich reálna podoba jazdí s elektrickou trakciou v rozvinutých krajinách na väčšine tratí. Málokde však majú elektrifikované všetky úseky železníc, takže dieselové lokomotívy stále premávajú.

Pozrite si

„Nech to para tlačí!“ Vlak Coradia iLint ale parnú lokomotívu nemá

A keďže majú výkonné motory s vysokou spotrebou nafty, produkujú popri poriadnom hluku aj nezanedbateľné množstvo emisií. Ako však preklenúť úseky tratí bez elektrifikácie? Jedným z riešení je vlak poháňaný vodíkovými palivovými článkami, akým je Coradia iLint od francúzskej spoločnosti Alstom.

Zdroj | Alstom

Iným riešením je elektrický vlak poháňaný energiou z batérií. A práve taký mal premiéru v nemeckom Hennigsdorfe. Nemecká divízia kanadskej spoločnosti Bombardier Transportation tu predstavila elektro-hybridný vlak Bombardier Talent 3.

Inak a lepšie

Z oficiálnych predstaviteľov sa na ukážke zúčastnil štátny tajomník nemeckého Ministerstva dopravy a digitálnej infraštruktúry a federálny komisár pre železničnú dopravu Enak Ferlemann a ministerka dopravy spolkovej krajiny Brandenburgsko Kathrin Schneider(ová).

Zdroj | Bombardier

Podľa  E. Ferlemanna je vlak, ktorý dokáže nabiť svoje batérie z nadzemného vedenia počas jazdy, obrovským krokom a inováciou, ktorá umožní úplnú elektrifikáciu železníc. Na neelektrifikovaných a čiastočne elektrifikovaných trasách tak bude možné „odstrániť naftu“ a smerovať k čistejšej a ekologickejšej mobilite.

Pozrite si

V Číne majú hybrid – vlak a autobus v jednom. Jazdí po nakreslených koľajách

„Asi 40 percent nemeckých železničných tratí nie je elektrifikovaných. Vlak Bombardier, napájaný z batérií, je atraktívnou možnosťou, ako vyriešiť ekologické, aj ekonomické otázky dopravy na týchto úsekoch“, povedal Michael Fohrer, šéf spoločnosti Bombardier Transportation v Nemecku.

Na trati už v budúcom roku

Zatiaľ to ale nie je žiadna veľká sláva, pretože kapacita batérií obmedzuje dojazd len na kratšie vzdialenosti. Súčasný prototyp elektrovlaku je vybavený štyrmi trakčnými batériami BOMBARDIER MITRAC, s ktorými na jedno nabitie prejde asi 40 kilometrov. V roku 2019 však dostane novú generáciu batérií a s nimi sa dojazd natiahne až na 100 kilometrov na neelektrifikovaných tratiach.

Pre porovnanie – vodíkový vlak Coradia iLint prejde s plnou nádržou vodíka až 1000 km. Batériový vlak, schopný dobiť si energiu za jazdy na elektrifikovaných úsekoch, však nepotrebuje špeciálnu infraštruktúru, ani palivové články.

V roku 2019 tiež začnú nemecké železnice Deutsche Bahn (DB) dvanásťmesačný skúšobný cyklus zhruba na 40 km trati s cestujúcimi so súčasným prototypom v oblasti Bodamského jazera na juhozápade Nemecka.

Vývoj batériového vlaku je dotovaný nemeckou federálnou vládou v rámci inovačného programu elektromobility štyrmi miliónmi eur.

Pozrite si

India vypravila prvý solárny vlak

Na projekte sa podieľa aj dcérska spoločnosť DB Regio DB ZugBus Regionalverkehr Alb-Bodensee (regionálna doprava pre oblasť Bodamského jazera), Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (Regionálna dopravná spoločnosť v Bádensku-Württembersku), Nationale Organisation Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie (Národná organizácia pre technológie palivových článkov a vodíka) a Technická univerzita v Berlíne.