Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

BMW vidí budúcnosť aj vo vodíku, vyplní slabé stránky elektromobility

BMW vidí budúcnosť aj vo vodíku, vyplní slabé stránky elektromobility
Zdroj | BMW
Stanislav Vinc
BMW vidí budúcnosť aj vo vodíku, vyplní slabé stránky elektromobility
Zdroj | BMW
Zdroj | BMW

V rámci snahy o dekarbonizáciu osobnej i nákladnej prepravy sa čoraz intenzívnejšie hovorí o dvoch hlavných kandidátoch, ktorí majú nahradiť súčasné fosílne palivá – elektrine a vodíku. Kým mnohé automobilky stavili iba na prvého koňa, BMW popri elektromobilite rozvíja aj vodíkovú budúcnosť.

Podiel elektromobilov v portfóliu väčšiny automobiliek sa postupne zväčšuje, pričom mnohé z nich sa už dokonca zaviazali, že od istého roku budú predávať iba modely čisto elektrickým pohonom. Čoraz viac elektromobilov na trh uvádza aj nemecká automobilka BMW, ktorá však zároveň verí aj vodíku.

BMW začalo s vodíkom koketovať už v roku 1979, kedy tento typ paliva využilo na pohon modelu 530h, na ktorý v nasledujúcich dekádach nadviazalo modelmi 745h, 750h či 750hL. Na rozdiel od súčasných vodíkových áut však tieto modely spaľovali vodík priamo v motore.

Zdroj | BMW

 

Moderné vodíkové autá už poháňajú elektromotory, ktoré prostredníctvom malej batérie plniacej funkciu vyrovnávača energie získavajú energiu z vodíka uloženého v palivových fľašiach. Tento typ áut nesie označenie FVEC – Fuel cell vehicle, teda vozidlo s palivovými článkami alebo aj vodíkový elektromobil.

Na tomto type vodíkového pohonu BMW spolupracuje s automobilkou Toyota a v praxi si ho overilo už v roku 2013 pri modeli BMW 1st FCEV, na ktoré v roku 2015 nadviazalo modelom BMW radu 5 GT. Aktuálne má vo vývoji tretí model s palivovými článkami, BMW iX5 Hydrogen, ktoré vyrazí na cesty už koncom tohto roka.

Zdroj | BMW

Nový model bude ponúkať výkon 275 kW, resp. 374 koní a na jedno natankovanie bude schopné prejsť zhruba 500 kilometrov. Maximálne dosiahne rýchlosť 190 km/h a z 0 na 100 km/h sa vyšplhá za menej ako 7 sekúnd.

Pozrite si

Je vodík nádejnou budúcnosťou, či nočnou morou dopravy?

Výrobné náklady na tento model majú byť dokonca nižšie, než je to v prípade elektromobilov. BMW iX5 Hydrogen však do predaja nezamieri, koncom roka vyrazí na cesty iba v obmedzenom počte v rámci pilotného testovania.

Zdroj | BMW

S daným výkonom, dojazdom a porovnateľnou hmotnosťou s plug-in hybridnými modelmi či dokonca nižšou, akú dosahujú plne elektrické modely, sa BMW iX5 Hydrogen javí ako ideálna alternatíva k súčasným vozidlám so spaľovacím motorom. BMW však napriek tomu verí, že v budúcnosti budú v osobnej preprave a ľahkej nákladnej preprave hrať prím čisté elektromobily.

Silnou stránkou elektromobilov je možnosť nabíjať ich prakticky kdekoľvek, vrátane domácej garáže, práce či nákupného centra. Vodíkové autá v súčasnosti narážajú na chýbajúcu infraštruktúru, prinízky tlak na existujúcich vodíkových čerpacích staniciach a vysoké náklady na budovanie nových.

Pozrite si

Slovensko má svoj prvý vlastný mestský vodíkový autobus, ponúkne štedrý dojazd

Kým elektromobil môžete nabiť aj z domácej zásuvky, prípadne pomerne lacného Wallboxu s nízkym výkonom, vybudovanie jednej novej vodíkovej stanice môže stáť milióny eur. Realistickejším scenárom podľa experta na vodík automobilky BMW Dr. Jürgen Guldnera je preto budúcnosť, v ktorej budú tieto dva prístupy vzájomne dopĺňať.

Batériové elektromobily (BEV) poslúžia svetu pri rýchlej dekarbonizácii prepravy v úvodných rokoch, pričom pre mnohých vodičov pôjde o najlepšiu voľbu na bežné cesty. Prevahu nad vodíkom by mali mať čisto elektrické vozidlá aj v oblasti ľahkej nákladnej prepravy, čo v praxi predstavuje najmä prepravu tovaru v rámci mesta, kuriérske služby či zásobovanie na krátke vzdialenosti.

Zdroj | BMW

Výrazne väčší podiel (odhadom zhruba 50:50) má mať vodík v oblasti stredne ťažkej nákladnej prepravy, v rámci ktorej väčšina vozidiel potrebuje na jedno natankovanie absolvovať väčšie vzdialenosti. Opačný pomer ako v osobnej mobilite, bude mať táto dvojica pohonov v ťažkej nákladnej preprave, do ktorej spadajú kamióny, ale napr. aj diaľkové autobusy, pri ktorých už použitie batérií vzhľadom na pomer ich hmotnosti a energetickej hustoty nedáva zmysel.

Presný pomer týchto dvoch typov pohonov v praxi podľa Dr. Guldnera napokon určí až samotný trh, ktorý svojimi nákupnými rozhodnutiami ukáže svoje preferencie. BMW v súčasnosti počíta s tým, že vodíkové elektromobily si aj napriek redšej infraštruktúre nájdu svoju cieľovú skupinu. Ak bude dostatočne veľká, počet vodíkových čerpacích staníc môže teoreticky rýchlo rásť.