Reklama
Advertisement
Advertisement
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.
  • #Auto
  • 3 min.
  • 30.11.2016

BMW, Daimler, Ford a VW postavia v Európe najväčšiu sieť rýchlonabíjačiek

BMW, Daimler, Ford a VW postavia v Európe najväčšiu sieť rýchlonabíjačiek
Zdroj | BMW
Števo Porubský
BMW, Daimler, Ford a VW postavia v Európe najväčšiu sieť rýchlonabíjačiek
Zdroj | BMW
Zdroj | BMW

Štyri svetové automobilky, BMW Group, Ford Motor Company, Daimler AG a Volkswagen Group, uzavreli dohodu, vďaka ktorej bude jazdenie elektromobilmi omnoho pohodlnejšie. Dohodli sa totiž na spoločnom vybudovaní najväčšej siete rýchlonabíjacích staníc v Európe.

Zdroj | BMW

Predaj elektromobilov ide veľmi pomaly, pričom jeho rast je v percentách. Odhliadnuc od dojazdu na jedno nabitie je nesporným dôvodom aj chabá infraštruktúra nabíjacích miest.

Spomínané automobilky to chcú zmeniť. Tzv. joint venture chce od budúceho roka vybudovať 400 vysokovýkonných nabíjacích staníc popri najdôležitejších diaľniciach Európy.

Každá rýchlonabíjačka by mala poskytovať výkon až do 350 kW s jednosmerným prúdom, čo výrazne zníži dĺžku nabíjania. Pre zaujímavosť a porovnanie, Supercharger od Tesly má výkon 120 kW.

Pozrite si

Slovensko má nabíjaciu stanicu Tesla Supercharger

V číslach by to mohlo znamenať dobitie aj väčšej batérie (60 kWh) za zhruba 15 minút. Nabíjačky by mali pracovať so štandardom CCS (Combined Charging System). Ten ale momentálne využíva len niekoľko elektromobilov, no takmer všetky z modelov automobiliek z joint venture.

Do 2020 tisícky nabíjačiek

400 nabíjacích staníc znie pomerne smiešne v porovnaní s veľkosťou Európy, pre elektromobily blízkej budúcnosti s dojazdom cez 500 km by to ale teoreticky mohlo stačiť. Žiaľ, keďže ide prevažne o nemecké automobilky, môžeme predpokladať, že najväčšiu koncentráciu 350 kW nabíjačiek uvidíme popri nemeckých diaľniciach.

Automobilky sa však nechali počuť, že do roku 2020 bude sieť rozšírená na tisícky vysokovýkonných nabíjačiek. Či to ale znamená 400 x 5 (príp. viac ks) nabíjačiek na ohlásených staniciach, alebo tisícky ďalších bodov, zatiaľ nevieme.

Každopádne, po vybudovaní by nemal byť problém prejsť krížom cez Európu takmer ako s bežným automobilom na benzín či naftu. Problém je však v nabíjacom štandarde. Keďže ten stále nie je jednotný, CCS bude pre mnohých majiteľov konkurenčných vozidiel problém.

Taká Tesla ale CCS podporuje, najpredávanejší elektromobil sveta, Nissan Leaf však už nie. Možno nová generácia ho ale podporovať bude. Napríklad ale Mercedes-Benz CCS štandard začne podporovať až v roku 2018.

Zdroj | Audi

Ceny snáď na minime

Hoci automobilky neprezradili, za aké ceny sa bude „tankovať“, no vzhľadom na rastúcu sieť iných dodávateľov môžu ponúkať priaznivé ceny, ba dokonca i bonusy ako Tesla – tankovanie zadarmo pre top model. Tesla mimochodom upúšťa od nekonečného dobíjania a ponúkať bude už len niekoľko tisíc dobitých kilometrov aj pre Model S či Model X.

Do projektu budovania siete nových rýchlonabíjacích staníc sa pritom môžu zapojiť aj iné subjekty či priamo automobilky.

Zdroj | Tesla
Zdroj