Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Ako vybaviť občiansky preukaz bez čakania v rade?

Ako vybaviť občiansky preukaz bez čakania v rade?
Richard Pliešovský
Ako vybaviť občiansky preukaz bez čakania v rade?

Pokračuje chaos s občianskymi preukazmi, alebo konečne sa dostávame do normálu? Ak sledujete naše články, viete, že každý, kto používa e-služby vyžadujúce elektronický podpis, musí do konca roka požiadať o nový doklad.

Musí to urobiť každý, aj keď má stále platný svoj starý preukaz (do 20. júna 2021). Je to kvôli platnosti certifikátov na e-podpis. Ako čierny humor však zaznela ďalšia pikoška, onedlho budú dostupné občianske preukazy, ktoré už budú vybavené s odtlačkom prsta.

Štátna správa si tento raz urobila domácu úlohu načas a od 1. decembra ponúka úplne nové doklady s uloženým odtlačkom vášho prsta v čipe. Vláda tak splnila európske nariadenie, podľa ktorého musí mať každý obyvateľ Únie najneskôr v auguste 2031 biometrický doklad, ktorý obsahuje popri podobizni tváre aj odtlačok prsta.

Obsah pokračuje pod reklamou

Hneď 1. decembra sme si to vyskúšať na vlastnej koži. V klientskom centre sme dostali čísla a pohodlne sa usadili. Hodiny sa míňali s minútami a presne po 2,5 hodinách sme prišli na rad. Proces prebiehal podobne ako v minulosti. Musíte predložiť svoj aktuálny doklad, nadiktovať základné údaje vrátane telefónneho čísla. Na numerickej klávesnici naťukáte svoj súčasný 6-miestny BOK kód, resp. vytvoríte nový.

Potom sa presuniete na druhú stoličku, kde vás najprv odfotia (mimochodom, žiaden špeciálny fotoaparát, ale obyčajný smartfón) a následne zosnímajú ukazovák na pravej ruke. Pracovníčka nám vysvetlí, že otlačok prsta nebude na preukaze zobrazený, uloží sa do čipu. Dokonca ani štát ho nebude evidovať, po nahratí do čipu bude (vraj) z databázy vymazaný.

Napokon skontrolujete údaje a podpíšete Žiadosť o vydanie občianskeho preukazu. S touto žiadosťou sa potom vrátite pre nový doklad, vyzve vás na to SMS.

Dá sa to aj inak

Ak nechcete stáť zbytočne dlho v rade, určite využijete Rezervačný systém. Slúži na dohodnutie si termínu (konkrétny dátum a čas) na vybraných agendách oddeleniach dokladov, dopravného inšpektorátu a katastra. Jedna rezervácia slúži na podanie jednej žiadosti o vydanie nového dokladu (občiansky preukaz, cestovný pas, vodičský preukaz) pre konkrétnu osobu, ktorej meno a priezvisko musí byť zhodné s dokladom totožnosti.

V našom prípade by sme teda museli mať vytvorené dve „miestenky“. Keď sa úspešne zaregistrujete, získate PIN. Ten potom v určený čas zadáte v kiosku vyvolávacieho systému. Myslite na to, že tento kód je platný 15 minút pred a 15 minút po rezervácii.

Pozrite si

Štát oddnes vydáva občianske preukazy s odtlačkom prsta, na čo poslúži?

Dobré vedieť

Dobrou správou je, že ak máte platný preukaz, tak ho nemusíte odovzdávať. To poteší, pretože ako ho využívate na prihlásenie sa do portálu Slovensko.sk bez neho sa nezaobídete. Štandardná doba výmenu preukazu je 30 dní. Vtedy je to bezplatne. Za správny poplatok 20 eur ho môžete mať už do 2 pracovných dní. Keďže platnosť certifikátov končí až na konci mesiaca, nevideli sme dôvod na zbytočné utrácanie.

Užitočné je tiež vedieť, že ak ste osoba s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP), nemusíte čakať v rade, máte nárok na prednostné vybavenie. To však nie je všetko. Veľa ľudí nevie, že túto informáciu (že ste ŤZP) môžete mať uvedené v občianskom preukaze ako osobitý záznam.

O nový občiansky preukaz sme požiadali vo štvrtok, 1. decembra s tým, že do 30. decembra budeme mať v rukách nový doklad. Na naše veľké prekvapenie, už 5. decembra nám prišla SMS-ka informujúca, že nové doklady si môžeme vyzdvihnúť v klientskom centre. Super, však? Spolu sme ušetrili 40 eur. Za to si môžeme kúpiť šikovný gadget. Alebo ich venovať ľuďom či zvieratkám v núdzi.

Dodávam, že kvalifikovaný elektronický podpis vytvoríte spustením aplikácie na podpisovanie elektronických dokumentov, výberom certifikátu so zadaním BOK a PIN kódov k elektronickému podpisu.