Reklama
Advertisement
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Ako fungujú asistenti v elektromobile EQS? Otestovali sme aj záchrannú uličku

Ako fungujú asistenti v elektromobile EQS? Otestovali sme aj záchrannú uličku
Tomáš Kuník
Ako fungujú asistenti v elektromobile EQS? Otestovali sme aj záchrannú uličku

Elektromobil Mercedes-Benz EQS je plnohodnotná elektrická limuzína, ktorá dokáže zaujať mnohými parametrami. Ako už býva zvykom, súčasné autá sú preplnené technológiami, ktoré sa ale starajú aj o vašu bezpečnosť. EQS v tomto smere ponúka naozaj pestrý zoznam aktívnych asistentov.

Využívanie jazdných asistentov nemusí vyhovovať každému. Stretol som sa s názormi, že držanie v jazdných pruhoch alebo automatické dodržiavanie odstupu od vozidla je otravné. Ak by existovali nejaké štatistiky o využívaní týchto funkcií, neprekvapovalo by ma, ak by veľká časť vodičov asistentov vypínala. Aj mne sa totiž stalo, že som nastúpil do novinárskeho auta a asistenti boli vypnutí.

Rozumiem, že nie každý má rád, ak mu do šoférovania „kecá“ systém auta. Zastávam však názor, že radšej budem pod kontrolou radarov, senzorov a kamier okolo vozidla, ktoré dokážu v krízovej situácii včas a skôr zasiahnuť, čím môžu výrazne pomôcť. Súčasné autá už v základe často ponúkajú aspoň bežné podporné funkcie. Ide minimálne o spomínané držanie v pruhoch alebo automatické brzdenie pri hroziacej kolízii s autom alebo chodcami.

Top modely sú na tom samozrejme niekde úplne inde a ponúkajú oveľa lepšiu asistenciu a ochrany. Dobrým príkladom je aj luxusná elektrická limuzína Mercedes-Benz EQS. Pasívne a aktívne systémy bezpečnosti sú naozaj štandardnou súčasťou všetkých nových áut, no najmä úroveň aktívnej bezpečnosti sa môže výrazne líšiť. Mnohé automobilky sa predbiehajú v tom, kto prinesie niečo nové, prípadne ako veľmi dokážu zdokonaliť už existujúce funkcie.

Pozrite si

Odvezie vás aj bez volantu a pedálov. Tesla chystá na rok 2024 prvé robotaxíky

Tesla sa v tejto oblasti snaží lámať bariéry a posúvať latky stále vyššie. Príkladom je známy systém FSD (Full-Self Driving), ktorého beta-test prebieha v USA a najnovšie aj v Kanade. Cez beta test sa automobilka snaží vytrénovať umelú inteligenciu natoľko, aby dokázala zvládať aj neštandardné situácie a zabezpečiť tak plne autonómnu jazdu. V Európe testovanie zatiaľ neprebieha najmä z legislatívnych dôvodov, no už koncom roka by sa to mohlo zmeniť.

Práve elektromobily Tesla sú známe aj zaujímavou vizualizáciou situácie okolo vozidla. Tieto autá už dlhšie zvládajú zobrazovať vozidlá alebo účastníkov cestnej premávky v blízkosti vozidla. Takéto vizualizácie sa však už nejaký ten čas nachádzajú aj v autách štandardných automobiliek, napríklad BMW ale aj Mercedes-Benz. Elektromobil EQS dokáže veľmi dobre zobrazovať situáciu okolo auta. Výsledok je najlepší vtedy, ak jazdíte po diaľnici, no zvláda to aj na bežných cestách.

EQS rozpoznáva kamióny od dodávok a osobných áut, pričom poradí si aj s motorkami. Pri jazde na okresných cestách som sa dostal do situácie, kedy predo mnou jazdil cyklista. Systém auta ho zachytil, ale vizualizoval ho ako bežné auto, čo bolo celkom komické a zároveň nešťastné. Ak by totiž auto rozpoznalo cyklistu správne, mohlo by sa ho pokúsiť aj predbehnúť s dostatočným odstupom (ak by to bolo legislatívne možné), no takto sa iba držalo za ním.

Zoznam asistentov v elektrickej limuzíne je naozaj bohatý. Stačí sa pozrieť do menu a jednotlivé možnosti vás doslova zahltia. Samozrejmosťou je prevencia kolízií s aktívnym asistentom brzdenia. Auto zvláda aj rozpoznávanie chodcov, pred ktorými dokáže zabrzdiť alebo zmierniť náraz. Dokonca, pred križovatkou alebo prechodom vás systém upozorní, aby ste dávali pozor na chodcov. Toto upozornenie však vyskakuje len vtedy, ak sa chodci na prechode aj skutočne nachádzajú.

Medzi ďalších asistentov patrí aktívne udržiavanie auta v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtveho uhla. Dopravné značku popri ceste auto s prehľadom číta a zobrazuje ich na displeji. Ak zastavíte na križovatke, na centrálnom displeji sa zobrazí obraz z prednej kamery, aby ste mali dobrý výhľad na svetelnú signalizáciu. Veľmi dobrým asistentom je aj sledovanie pozornosti vodiča, nakoľko dokáže rozpoznať únavu. Pomoc je pripravená aj pri parkovaní – auto vie spoľahlivo rozpoznať parkovacie miesto a „použiteľne“ zaparkovať.

Treba ale dávať veľký pozor na okolie (ako vždy), nakoľko napríklad zle umiestnený obrubník si auto nemusí všimnúť a zostane vám pamiatka na drahom disku. Za asistent možno z časti považovať aj head-up displej, ktorý zvláda technológiu rozšírenej reality. Plocha obrazu je naozaj veľká a informácií je tu teda kopec – náhľad navigácie, asistenčné systémy, aktuálna rýchlosť a iné.

Pozrite si

Asistenčné systémy BMW iX 50 nás prekvapili, zvládli aj náročnejšie podmienky

Opäť by som sa vrátil k displeju za volantom a vizualizácie situácie na diaľnici. Auto bez problémov dokáže snímať a zobrazovať premávku v troch pruhoch – v tom vašom a v jednom na ľavej a pravej strane. Nami testované EQS podporovalo aj automatické preraďovanie medzi pruhmi, aj keď táto funkcia nie vždy bola aktívna. Za pár dní strávených s autom som nedokázal prísť na vzorec, kedy automatické preraďovanie funguje a kedy nie, avšak ak fungovalo, priebeh bol bezproblémový.

Dokonca, samotný manéver auto zobrazovalo aj na displeji. EQS, rovnako ako iX a iné modely Mercedes-Benz a BMW, podporuje automatické vytváranie záchrannej uličky. Bohužiaľ, v prípade BMW nie je táto funkcia aktívna na Slovensku, ale Mercedes-Benz s tým v našej krajine nemá problém. Okolnosti na diaľnici mi totiž dovolili túto funkciu vyskúšať. Išlo o štandardnú jazdu na diaľnici so zapnutým adaptívnym tempomatom.

S autom som sa začal blížiť k zápche, takže začalo prirodzene spomaľovať a v istej chvíli sa samé dalo viac ku kraju a spustilo vytváranie záchrannej uličky, čo opäť vizualizovalo na displeji. Toto bola moja prvá skúsenosť s touto funkciou a bol som prekvapený, ako veľmi dobre to EQS zvláda. Síce sa môže zdať, že ide o drobnosť, v skutočnosti ide o veľmi dôležitú funkciu. Najmä teda v slovenských podmienkach.

O tom, že EQS má naozaj pokročilé asistenčné systémy hovorí aj nedávne schválenie plne autonómnej jazdy na nemeckých diaľniciach do rýchlosti 60 km/h. Teda, napríklad pri jazde v kolóne vodič nemusí držať volant a auto si s jazdou poradí samé.