AeroShark – imitácia žraločej kože zníži „hanbu z lietania“

ZDROJ | Swiss

Materiál s povrchovou úpravou, ktorú preverila evolúcia siahajúca zrejme až do druhohôr, pomôže znížiť emisie a náklady leteckej dopravy. AeroShark je totiž špeciálna fólia, ktorej povrch má dizajn odpozorovaný zo štruktúry žraločej kože.

Dopravné lietadlá s nulovými emisiami sú ešte ďaleko, ale BASF v spolupráci s Lufthansou vyvinuli spôsob, ako veci zlepšiť už dnes. AeroShark je priľnavá rebrovaná fólia, ktorá okamžite znižuje spotrebu paliva o 1 až 3% a tým aj emisie akéhokoľvek lietadla.

Pozrite siAlaska Air a ZeroAvia vyvíjajú lietadlo na vodík so zaujímavým doletom

Žraloky patria medzi paryby a ich predkovia sa objavili už koncom prvohôr pred viac ako 400 miliónmi rokov. Aj súčasné druhy patria medzi najstarších obyvateľov planéty s históriou siahajúcou až 100 miliónov rokov do minulosti. Týmto úspešným predátorom pomáha šetriť energiu pri plávaní špeciálny povrch kože s jemným rebrovaním.

AeroSharkZDROJ | Lufthansa Technik

To, čo funguje v hydrodynamike, sa často dá dobre využiť aj v aerodynamike, preto sa tím AeroShark rozhodol napodobniť žraločiu textúru na exteriéri veľkých lietadiel.

Letecká doprava síce prispieva k celkovým emisiám CO2 podielom len zhruba 2%, ale veľké dopravné lietadlá spotrebujú za hodinu letu aj niekoľko tisíc litrov paliva a vyprodukujú tony emisií oxidu uhličitého a ďalších plynov. Aj preto sa medzi ekologicky cítiacimi ľuďmi rozšíril pojem „hanba z lietania“ a samotné aerolínie sa snažia dopady letov na životné prostredie znížiť.

K takýmto snahám môžeme zaradiť aj projekt nemeckej Lufthansy a spoločnosti BASF v podobe novo vyvinutého adhezívneho filmu AeroShark. Ten je určený na povrchovú úpravu lietadiel, vďaka čomu spotrebujú menej paliva a vytvoria menej emisií. Fólia AeroShark sa ľahko aplikuje a je extrémne odolná voči poveternostným vplyvom a UV žiareniu.

Pozrite siPipistrel Velis Electro – certifikované e-lietadlo príliš neoslní

Film AeroShark má na povrchu milióny hranolovitých „rebier“ vysokých maximálne 50 mikrometrov (0,05 mm), takže je skoro hladký. Ale ten rozdiel merateľne zníži aerodynamický odpor lietadla. Švajčiarska letecká spoločnosť Swiss (patrí pod nemeckú Lufthansu) vypočítala, že ak sa 950 štvorcových metrov tejto fólie aplikuje na Boeing 777 v súlade s prúdením vzduchu okolo trupu a povrchov gondol motorov, znížený odpor okamžite zníži spotrebu paliva o 1,1 percenta. Po ďalšom vylepšení by to údajne mohla byť úspora až 3 percentá.

ZDROJ | Swiss

AeroShark už bol testovaný viac ako 1 500 letových hodín na Boeingu 747-400. Pri použití na povrchu krídel môže úprava pomôcť pri vytváraní dodatočného zdvihu.

Spoločnosť Swiss nalepila AeroShark na všetkých 12 svojich Boeingov 777, pričom odhaduje, že takto ušetrí až 4 800 ton leteckého paliva ročne. Prispeje to k zníženiu emisií CO2 o približne 15 200 ton. Lufthansa už skôr oznámila, že takto upraví aj celú svoju nákladnú flotilu – ďalších 10 Boeingov 777. To prinesie úsporu ďalších 3 700 ton leteckého paliva a 11 700 ton emisií CO2 ročne. Je pravdepodobné, že prínos filmu bude o niečo vyšší pri nákladných lietadlách, ktoré nemajú rady okien.

Zaujímavé je, že toto riešenie na zníženie aerodynamického odporu sa môže využiť aj pri úsporách energie u elektrinou poháňaných lietadiel, vrátane vodíkových strojov.

ZdrojNew Atlas

Komentáre k článku