Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

3 333 km s jazdeným elektromobilom. Koľko to stálo? 3,20 €/100 km!

3 333 km s jazdeným elektromobilom. Koľko to stálo? 3,20 €/100 km!
Števo Porubský
3 333 km s jazdeným elektromobilom. Koľko to stálo? 3,20 €/100 km!

Koncom mája tohto roka sme sa po dlhom zvažovaní rozhodli kúpiť si elektrické BMW i3 aj z dôvodu výrazného zdražovania pohonným hmôt, aj preto, aby sme veľký dieslový 6-valec neničili na párkilometrových trasách po okolí či jazdením do práce zo satelitu do Bratislavy. Dnes má na konte o 3 333 km viac a tak je možno čas zhodnotiť jeho prevádzku.

Mnohých známych i neznámych zaujíma reálna prevádzka elektromobilu a niekoľko tisíc kilometrov už vie ukázať reálne náklady. Odkedy sme ho doviezli, stálo už čosi, no nebolo to nič závratné. Šlo o pravidelný servis nutný po dvoch rokoch, ale aj nové gumy či niekoľko drobností opotrebovaných priamo v aute, ako snímač kvality ovzdušia či chýbajúci kryt dorazu tlmičov.

Pozrite si

15 krokov ako si kúpiť elektromobil v zahraničí! Kompletný návod z prvej ruky

Obsah pokračuje pod reklamou

Tieto náklady som ale zhrnul do samotnej obstarávacej ceny, takže po prvých „servisoch“ sme už len jazdili. Samozrejme, v prípade nového elektromobilu by nás nič také nečakalo a poplatky za servis by boli nulové. No nech počítam ako počítam, tak tieto úkony zvýšili obstarávaciu cenu auta iba o cca 1 300 €, čo je na míle vzdialené cene nového BMW i3, hoc aj dnes už s väčšou batériou.

Začnem však batériou. Tá mala pri kúpe kapacitu (ostávajúcu) 16,6 kWh. Dnes, po takmer 4 000 km (ak počítam už aj cestu z Nemecka domov) má kapacitu 16,4 kWh. Degradácia teda takmer nulová a to sme batériu vôbec nešetrili a nabíjali aj na výkonných DC nabíjačkách. Verím teda, že batéria tak vydrží ešte roky.

Veď ak za 7 rokov a vyše 62 000 km klesla o 14 %, tak za dalších 60 000 km klesne o ďalších 14 %, teda na 11,8 kWh? Stále bude mať (teoreticky) dostatočnú kapacitu na prejdenie aj vyše 80 km a to nám úplne postačuje. O 7 rokov navyše verím, že výmena batérie v elektromobile už nebude taký problém aj za normálnejšiu sumu.

Nová nabíjačka

Novinkou pre naše BMW i3 je 22 kW AC nabíjačka priamo od BMW. Nie ako darček, ale reálne kúpa. Stála 600 €, zapojenie od profesionála vyšlo na necelých 200 €. Možno budete prekvapení, ale 600 € nie je na nabíjačku vôbec vysoká suma. Slovenskí výrobcovia iba za samotnú nabíjačku pýtajú minimálne raz (aj 2x) toľko iba za nabíjačku, čo nás stála tá dnes už naša aj s montážou.

BMW Wallbox gen 3 vyzerá ale na prvý pohľad celkom inak, elegantnejšie a modernejšie. Má Bluetooth a tak si vieme presne sledovať koľko a kedy sa nabíjalo. Viac nám aktuálne netreba. Časom by mala prísť aj možnosť obmedzenia na nabíjanie iba pomocou smartfónu, takže nabíjačku nepoužije nikto nekompetentný. Samozrejme, nabíjačku je v „hodinách“ možné aj odpojiť od siete, takže keď nebudeme doma, bude plne nefunkčná. Nabíjačka na stenu nie je len rozmar, museli sme ju kúpiť.

Dôvodom bolo to, že k i3-ke „pribalená“ 230 V nabíjačka akosi nespĺňala bežne očakávanú ochranu IP65, ale mala iba IP44, takže pri silnom lejaku do nej natiekla voda a odvtedy nefunguje. Nabíjanie na verejných staniciach je pritom veľmi drahé, kým ejoin si pýta len 0,35 €/kWh čo je zhruba dvojnásobok domácej ceny, Ionity závratných 0,79 €/kWh. To je prakticky 5x viac ako pri domácom nabíjaní.

Samozrejme, nabíjanie na verejných staniciach je vysokorýchlostné, doma je pomalé a cenové rozdiely sú aj medzi vysokorýchlostným DC a pomalším AC nabíjaním, no mnohé nabíjacie stanice AC nabíjanie ani neponúkajú. Napr. AC nenájdete na nabíjačkách od MOL Group, ale ani Ionity. Nabíjačky ejoin majú len konektor pre AC nabíjanie, no ak nemáte vlastný AC kábel, nabíjať môžete len cez drahšiu DC. Je to celá veda a preto priamo porovnávam iba DC nabíjanie.

Spotreba po 3 333 km

Už dlhodobo na palubnom počítačí svieti rovnaká spotreba. A tak aj po 3 333 či vyše 4 000 kilometroch od kúpy, je priemerná spotreba 14,1 kWh na 100 km. Osobne to považujem za veľmi príjemnú spotrebu, aj v porovnaní s napríklad hodnotou EPA, a to 16,8 kWh a hlavne v porovnaní s tým, že na spotrebu vôbec nehľadím a stále ma baví „pretekať“ sa na semaforoch a užívať si veľmi dobré zrýchlenie prakticky kdekoľvek, vrátane predbiehania.

Ak by sme i3 nabíjali iba doma, tak 100 km jazdy by nás stálo iba 2,25 € pri súčasných cenách elektriny, teda 0,16 €/kWh. Ak by sme za elektrinu platili budúci rok aj 3-4x viac, 100 km jazdy nás aj so stratami pri nabíjaní nebude stáť viac ako 10 €. Pre zaujímavosť, dnes nás 100 km jazdy s našim dieslom stojí vyše 13 €.

Obsah pokračuje pod reklamou

Nabíjať výhradne doma doteraz teda nebolo možné a myslím, že nie je možné ani do budúcna. Vždy sa môže stať, že ideme niekde na doraz a potrebujeme sa nabíjať aj počas cestovania. Alebo že sa potrebujeme rýchlo nabiť a nečakať niekoľko hodín, kým sa dobijeme z AC nabíjačky na dome. To sa nám stalo aj počas prvých 3 333 km. Navyše nebyť pokazenia 230 V nabíjačky, nemuseli by sme sa nabíjať tak často na verejných staniciach. Medzičasom sa tiež stalo to, že Lidl zrušil bezplatné nabíjanie, takže pôvodná predstava nabíjania aspoň časti nabíjaní bez poplatku zmizla.

Napriek tomu sme celkovo počas prvých 3 333 km za nabíjanie zaplatili 106 €. 100 km jazdy nás tak v priemere stálo len 3,18 €. Na 3 333 km sme potrebovali zhruba 578 kWh energie. Z toho 144 kW sme nabíjali zadarmo, za zvyšnú energiu sme platili. Ak vás matematika nepustí a spotreba z týchto čísiel vychádza na 17,3 kWh/100 km, nevidíte a nepočítate zle.

Dôvodom je fakt, že appka k i3 nie je schopná zobrazovať množstvo dobitej energie presne, ale iba zaokrúhlene na celé čísla, teda kWh. Zároveň rozdiely vznikajú pri nabíjaní a reálnej jazde. Pri nabíjaní vznikajú aj isté straty, ktoré môžu byť 15 %. Reálna spotreba, za ktorú platíme je tak pri i3 okolo 16,5 kWh/100 km.

Presné čísla spotreby ale zobrazujú appka k BMW Wallboxu i appky pri verejnom nabíjaní. Skúsim si teda tieto rozdiely odsledovať a časom verím prinesiem aj článok s presnými rozdielmi oproti spotrebe zobrazujúcej sa na palubnom počítači.

Tak či onak, počas prvých 3 333 km nás 100 km jazdy stálo iba okolo 3,20 €, a to sme nabíjali pomerne dosť mimo domu, kde je energia stále lacná. Jediným problémom bude to, že vyúčtovanie za elektrickú energiu uvidíme až o mnoho mesiacov, takže ak si nebudeme sledovať spotrebu na mesačnej báze a nebudeme si odkladať na nedoplatok, budeme veľmi nemilo prekvapení z výšky nedoplatku.

Iným riešením je odkladať si na nejaký sporiaci účet aspoň malú časť peňazí, ktoré na konci rok pokryjú aspoň časť z nedoplatku. Ďalším, možno tým najpraktickejším riešením je požiadať distribútora energie o špeciálny merač spotreby a na jeho základe platiť za spotrebovanú energiu na mesačnej báze.

Mimochodom, dnes už neplatia moje predpoklady, že na 15 000 km bude s i3-kou stačiť 192 €. Dnes je jasné, že na takéto množstvo kilometrov budeme potrebovať okolo 340-500 €. Na druhej strane, keď na strechu dáme fotovoltiku, bude nabíjanie a teda i jazdenie opäť výrazne lacnejšie. Navyše budúcoročné ceny energie dnes nepoznajú ani na najvyšších miestach v krajine a meniť sa budú až do poslednej chvíle. Je tak ťažké presne povedať, koľko bude stáť nabíjanie elektromobilu, no jedno je viac ako isté – elektromobil bude stále lacnejší na jazdenie, ako bežný automobil, aj čo sa týka servisu.